torsdag 17 februari 2011

Tänk!

Ibland, nu och då, slås jag av insikten att det finns ungefär sex miljarder människor som upplever världen ur sitt eget perspektiv. Tänk att just jag är just jag och att mitt liv är just så som det är. Tänk att hur jag än anstränger mig så kan jag inte uppleva någon annans liv än mitt eget. Visst kan jag känna empati och leva mig in i en annans liv. Men jag kan bara leva och erfara mitt eget. Jag är här och du är där. Vi delar samma tillvaro men inte samma upplevelse av tillvaron. Fascinerande!

Det betyder också att om jag hjälper en annan människa att få ett bättre liv eller ens en gladare dag så hjälper jag en hel världsbild. Det är både stort och fantastiskt!

4 kommentarer:

  1. Och det är inte enbart du som hjälper någon annan utan någon annan som hjälper dej då du hjälper. För ofta då man tänker att man skall ge så får man. Man tänker att man skall ge, god människa som man är, men i slutändan är det människan man möter som förändrar en själv.

    SvaraRadera
  2. Välkomi Mia! Och välkomi till trappan på bilden i sommar :)

    SvaraRadera
  3. Visst är livet självt spännande och fascinerande och tanken på att våra val kan vara avgörande för en annan människas upplevelse av världen.
    Jag har som målsättning att varje dag säga något postivit till en människa jag inte känner - det kostar mig inget, men det kan förbättra en annans vardag.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin målsättning och andlig övning!

    SvaraRadera