fredag 25 februari 2011

Ett rutigt liv

Idag samtalade vi om rutiner i mysrummet. Hur mycket man får gjort och hur ledig man kan känna sig när man lever ett inrutat liv. Och det är min dröm. Att leva ett liv med strikta rutiner. Jag har ett jobb som är allt annat än inrutat och därför tror jag att det skulle vara viktigt att själv skapa ett rutmönster i tillvaron.

Dessutom behövs väl rutiner för att spontaniteten ska kännas spontan?

Lever du ett rutigt liv?

(Edit 20.56) Nu kom jag på citatet jag ville sätta in när jag skrev inlägget. För flera år sedan läste jag en intervju med Torbjörn Kevin som fyllde 50 år. Han lever tydligen ett mycket rutmönstrat liv. Å, vad jag blev inspis när jag läste intervjun. Citatet som jag brukar dra upp nu och då löd: "Rutiner frigör energi". Det tror jag också.

4 kommentarer:

  1. Efter vår diskussion om rutiner i tjejgruppen insåg jag att jag skulle behöva mer rutiner än vad jag nu har, för att få allt gjort som ska bli gjort och inom utsatt tid. Egentligen lever jag ett väldigt spontant liv för tillfället. Jag hade bara inte uppfattat det riktigt, eftersom studierna ändå håller en från att göra märkbara spontana grejer, såsom sista-minuten-resor eller liknande. Men t.ex. idag har jag inte fått någonting vettigt gjort eftersom jag haft en ledig dag ensam hemma..och utan rutiner. Planen var att studera flitigt hela dagen men i stället har jag gjort allt möjligt annat. Jag var nog duktig och steg nog upp klockan 8, men efter det gjorde jag ingenting rutinmässigt.
    Men då undrar jag...hur kan man bygga upp rutiner för sådana dagar då man bara ska vara hemma och skriva och läsa, var ingen kollar om man gör det och man inte behöver förklara sig för någon om man struntar i att göra det man skulle? Jag har testat att skriva ner ett schema som jag ska följa, men när jag blir omotiverad så flyttar jag bara saker till senare...lätt som en plätt.

    SvaraRadera
  2. Jag tror (och det här är en av mina senaste helt obeprövade teorier) att rutiner måste göras om och om igen, dag ut och dag in, för att bli självklara. Så man borde kanske ha samma rutiner när man har studiedag hemma som när man har studiedag på skolan? Stiga upp samma tid varje vardag. Ta fikapaus på samma tid. Äta lunch på samma tid. Osv. Det kräver förstås träning och självdisciplin. Just nu håller jag på och testar ett nytt rutmönster och jag hoppas att det ska bli min nya vardag.

    SvaraRadera
  3. Med småbarn i huset lever man vanligtvis (vågar jag vara kategorisk nog att säga) rätt inrutat. Frukost, lunch, mellanmål, middag, kvällsmat, och ett antal tuppisar där emellan. Ska båda föräldrarna dessutom ha in två till tre egna aktiviteter i veckan, en del jobbresor och lite kvällsjobb finns det liksom inget större utrymme för spontanitet. Ändå ser jag att jag är friare i dagsrutinerna med barnen än många andra... på gott och ont. Men tror mej veta att inrutat gör att jag får mer gjort. Tyvärr har jag inte allokerat tid för läsning till exempel, så litteraturen får ofta vänta nuförtiden. Eventuell dödtid (ha!) går åt till bloggar, nyheter, FB och Solsidan.

    SvaraRadera
  4. Allokerat är ett fint ord. Och Solsidan har jag ännu inte bekantat mig med.

    Jag tänker också att med rutmönster är man pigg (åtminstone relativt) när klockan ringer och trött vid läggdags. Man är hungrig när matklockan klämtar och kroppen slappnar av efter arbetsdagen/arbetsveckan. Den som lever ett oändligt jullov/sportlov/sommarlov där alla tider är relativa så vet hur lyxigt det är.

    SvaraRadera