tisdag 12 april 2011

Resebloggen - kyrkor vi firade mässa i

Under resan firade jag mässa i två kyrkor. På fredagen firade jag morgonmässa med Lunds stifts biskop i Lunds domkyrka och på söndagen firade vi högmässa med Helgeands församling i Helgeandskyrkan i Lund. Högmässan i Helgeandskyrkan var huvudorsaken till att jag ville resa till Lund.

Morgonmässan i Lunds domkyrka var fin. Vi var ett 30-tal personer i olika åldrar som firade mässa i högkoret i domkyrkan. Predikan av biskop Antje Jackalén var tänkvärd och det kändes gott att få be för de nödställda i Japan. Vi fick ingen agenda men den övriga församlingen bar liturgin och jag kände mig delaktig trots att jag inte kunde läsa/be/sjunga med i alla delar. Morgonmässa är ett fint sätt att inleda en dag på.

Högmässan i Helgeandskyrkan var också fin. Kyrkan var mindre än jag hade föreställt mig i förväg men själva gudstjänsten var nästan precis så som jag hade trott att den skulle vara. Vi deltog därför att jag gillar Fredrik Modéus syn på gudstjänst och församling. Jag har både hört honom föreläsa och läst hans böcker. Modéus har varit kyrkoherde i Helgeands församling. Modéus tankar ligger till grund för gudstjänstförnyelsen i vår församling. Det var fint att så många lekmän var aktiva i gudstjänsten och kyrkoherde Fredrik Ivarssons predikan var jätte, jätte bra. Det som kanske gjorde mest intryck på mig, förutom predikan, var ungdomen som hälsade oss alla välkomna till gudstjänsten. Särskilt hälsade han alla nya välkomna. Och om man som ny hade någon fråga eller bara ville komma och presentera sig så skulle han finnas tillgänglig bak i kyrkan efter gudstjänsten. Vilket ansvar att ge en ungdom! Jag blev så glad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar