torsdag 26 maj 2011

LCHF

Jag är rätt så kritisk till LCHF-hysterin. Jag är kritisk av tre orsaker.
  1. Moder Jord skulle må bättre av om vi åt mindre kött än mera kött.
  2. Minskningen av animaliska fetter har inneburit att färre unga män har dött i hjärtproblem.
  3. Det är en illusion att man går ner i vikt p.g.a. att fett bränn fett. Jag tror att man går ner vikt därför att man förbrukar mer energi än man äter.
Jag är rätt så positivt inställd till LCHF. Jag är positivt inställd av tre orsaker.
  1. Mängden skräpmat som man äter minskas kraftigt. Man måste ju säga hejdå till godis, läsk, chips, franskisar, bulla o.s.v. o.s.v.
  2. LCHF-diet innehåller färre tillsatsämnen p.g.a. orsak 1 och p.g.a. att man dissar light-produkter.
  3. En del människor går ner i vikt. Eftersom man konstant tackar nej till godis, läsk, chips, franskisar, bulla o.s.v. o.s.v.

2 kommentarer:

  1. Jag tror inte på LCHF-dieten. Jag tycker att den verkar för extrem för att man ska kunna hålla på med den resten av livet, och jag vill inte hoppa på någon form av diet som man måste hoppa av längre fram för att den inte är hållbar på sikt.

    Sedan måste jag påpeka att man kan lämna bort en massa snabba kolhydrater utan att köra med LCHF. Jag tappade några överflödskilon när jag för typ fyra år sedan minskade på sockret och ökade intaget av baljväxter, nötter, frön och fullkornsprodukter. Jag var inte hardcore på något vis, och det var faktiskt fascinerande att märka att jag gick ner en storlek i midjan. Har ingen våg, så jag har inga siffror på det - men i mitt fall fanns det alltså extra hull som höll sig kvar bara så länge jag matade det med rätt mycket vitt mjöl och socker i olika former.

    Jag tror mera på att stegvis byta ut olika former av mindre nyttig och mindre näringsrik mat mot bättre alternativ än på att lägga om dieten radikalt enligt rådande trend.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig i allt du skriver, Ika. Det är lite humor att LCHF är så trendigt just nu, samtidigt som cup cakes och tårtkonst är så inne :)

    SvaraRadera