söndag 29 maj 2011

Helga vilodagen

Som präst är helgdagar sällan vilodagar. Medan andra kan kombinera vila och helg så behöver vi präster skilja på dessa. Passa på att vila när det inte är helgdag.

De flesta präster jobbar oregelbundet eftersom vi har rätt till ett ledigt veckoslut i månaden. Det veckoslutet innebär ofta en längre jobbperiod före eller efter ledigheten. 9 - 14 dagar arbete i sträck är inte ovanligt. Så gjorde också jag när jag började jobba som präst. Men inte nu längre. Jag gillar regelbundenhet och vill inte vara ledig alltför många dagar i ett streck. Det är både stressigt att hinna få allt gjort före man ska på långledigt och stressigt att hinna ikapp när man kommer tillbaka. Därför har jag valt att jobba 5 dagar och vara 2 dagar ledig. Så långt det är praktiskt möjligt. Mina lediga dagar infaller på måndag och tisdag.

Därför är har jag fredagskänsla på söndagskvällarna :) Då börjar mitt veckoslut.

2 kommentarer:

  1. Trevlig helg:)

    Hade du varit några km närmare, hade du varit mycket välkommen på helstekt grisfile med sötpotatis och vänner.

    SvaraRadera
  2. Tack! Å, det hade varit skoj :)

    SvaraRadera