torsdag 24 mars 2011

Resebloggen - det glamourösa boendet

Vandrarhemmet Tåget (1/5)
Länge i förväg hade jag valt ut vårt övernattningsställe i Lund. På webben hade jag hittat ett urcharmigt vandrarhem vid namn "Tåget". Vandrarhemmet var ett gammalt tåg stationerat bredvid tågstationen i Lund. Centralt, mysigt och mycket, mycket förmånligt. Tre nätter hade jag bokat och jag var nöjd och glad.
En natt stod vi ut. Visst såg det exakt ut så som på bilderna men ack så fel det kändes. Det var litet, trångt och klaustrofobiskt. Vi rymdes knappt och stå båda två samtidigt i kupén. Den utlovade wifin fungerade inte i sovvagnen. Värmereglaget hade två lägen - av och på - och därför hade vi kokhett i kupén. Varmvattnet fungerade med myntautomat och kostade 1kr per 2 minuter. Jag fick scoutlägerflashbacks istället för semesterfiilis.
Men visst fanns det några ljusglimtar också. Läget var väldigt central (fast det var lite svårt att hitta dit). Personalen var mycket trevlig. Och frukostbuffén fick godkänt.

Hotel Maritime (3,5/5)
Vandrarhemmet var alltså orsaken till att vi valde att spendera mera tid i Köpenhamn än planerat. På webben hittade jag ett budgethotell i centrala Köpenhamn med väldigt förmånliga priser (för att vara hotell). Vi bokade, betalade och hoppade på Öresundståget. Vilket fantastiskt beslut! Förutom att hotellet Maritime var avsevärt skönare och bekvämare så hade staden Köpenhamn mer att ge än Lund. Dessutom visade det sig att hotellet inte kunde ha ett bättre läge. Vi nådde alla sevärdheter till fots. Och till Juhuus glädje bodde vi bara 850m från Amalienborg :). Hotellet får 3,5 champagneglas. Det var enkelt men exakt det vi behövde. Mycket sköna sängar!

1 kommentar:

  1. Hahahaa! Jag skulle ha kunnat berätta om tåget ifall jag vetat att ni var på väg dit ;)

    Jo, tåget är nog en upplevelse :D Jag har sovit en (halv) natt högst uppe i en trepersoners hytt under en körturné sådär strax efter en sitz. Även jag som gammal, inbiten scout tyckte det var lite onödigt läbbigt att inte kunna svänga sig i kupén. Men frukosten var riktigt bra!

    H. Sjungande krombiscout och hemmamamma i utlandsexil ;)

    SvaraRadera