söndag 1 januari 2012

2012

Jag älskar nystarter. Nyår, terminsstart, semesterbörjan, första jobbdagarna efter ledighet, nya projekt, ny vecka, ny dag.

Jag brukar alltid avge nyårslöften. Vad jag vet är det bara ett nyårslöfte som jag klarat av att hålla. Det var 2006. Då lovade jag och två av mina vänner att vi skulle tentera resten av de grekiska bibeltexterna senast 31.5. Och det klarade vi alla tre! F veckor på förhand - jag och La Pompadour på dagen.

Nu har jag lite tänkt om. De flesta av mina typiska nyårslöften är löften som danar karaktären, d.v.s. de är av det svåraste slaget. Jag tror inte att det är möjligt (åtminstone inte för mig) att avge dessa årsvis. Jag tror att de behöver göras varje ny dag. Om man vill bli en godare människa eller äta hälsosammare eller motionera mera eller studera flitigare tror jag att man behöver avge det löftet varje dag.

Istället för nyårslöften ska jag i år ställa upp några mål för året som kommer. Några kan jag berätta om här:

I år ska jag flytta till en större bostad.
I år ska jag klara av hälften av kyrkans långa själavårdskurs.
I år ska jag utforma ett konfirmandmaterial.
I år ska jag bjuda på fest fler gånger än något tidigare år.

Vad ska du göra i år?

2 kommentarer:

  1. I år ska jag resa mer än i fjol.
    I år ska jag jobba mer än i fjol.
    I år ska jag jogga mer än i fjol.
    Och en hel del annat.
    Gott nytt år till dej Mia!

    SvaraRadera
  2. Gott nytt år till dej med, sus! Njut!

    SvaraRadera