onsdag 7 september 2011

Fördomar

I dörren till varuhuset möttes jag av en skamfilad man som ledsagades ut av ett kassabiträde. Mannen var tydligt alkoholiserad och en urinodör följde efter honom. Nere i matavdelningen såg jag kassabiträdet tömma mannens köpkorg. Han hade inte haft pengar att betala och hade bett om att få gå ut och hämta pengar. Tydligen hade inte personalen trott att mannen skulle komma tillbaka och kanske de hade rätt men det sved i mitt hjärta när jag såg kassabiträdet plocka upp mannens matvaror. Ingen öl i den korgen inte utan rågbröd, pålägg, karelska piroger och gul jaffa.

Jag skulle hjärtansgärna ha bjudit på den matkorgen om jag bara hade anlänt 5 minuter tidigare. Eller lånat pengar. Eller hävdad mannens rätt att gå ut och hämta pengar.

4 kommentarer:

  1. åh. :(

    jag sände dej just ett meddelande med frågan om du lagt av med bloggandet, men det har du ju helt tydligt inte gjort! och det är roligt!

    SvaraRadera
  2. Jag har haft lite paus. Låååång semester på villon och så har jag så många bollar i luften just nu när hösten startar att bloggen (bloggarna) fått vila.

    SvaraRadera
  3. Glad att du bloggar igen, men blir lessen av det du skriver.

    SvaraRadera
  4. Jo, jag blev så ledsen när jag såg korgen de höll på att tömma. Man får liksom perspektiv på sina egna bekymmer.

    SvaraRadera