onsdag 23 maj 2012

Valet och kvalet

Här står jag nu och kan en massa* annat. Känns det som.

Ska jag låta håret växa vilt och långt eller ska jag klippa det som Christine Lagarde**?
Ska jag bli naturlig mörkblond eller fejkad orangeröd?
Ska jag fortsätta åta mig tusen och en uppdrag*** på sidan om eller ska jag fokusera mera på jobbet och enstaka uppdrag****?
Ska jag bli kyrkoherde nu eller sen?
Ska jag uppfylla Drömmen med stort D nu eller sen?*****
Ska jag sälja min lägenhet och köpa en ny eller ska jag bo kvar trots att jag skulle behöva ett arbetsrum?

Trots alla dessa frågor så älskar jag mitt jobb. Jag vet att jag vill fortsätta jobba med ungdomar, konfirmander och människor i alla åldrar. Jag vet att protoskribaboken är bara början av ett längre projekt. Jag vet att jag vill sätta fokus på högmässan och bygga församling genom, med och i den. Jag vet att jag har mycket kvar att ge i den församling jag nu tjänar.

Herre, visa mig din väg och gör mig villig att vandra den.

(Ber om ursäkt för detta narcissistiska inlägg. )

* I betydelsen att jag har många valmöjligheter - i motsats till: "Här står jag nu och kan ingenting annat".
**Observera att det är enbart håret jag beundrar. Inte politiken.
*** Typ andrum, betraktelser, antologier, förtroendeuppdrag, förrättningar, tal, gudstjänster, utbildningar, fråga prästen, föreläsningar, andlig arbete på webben och annat superskoj.
**** Vilka???
***** Problemet är att kyrkoherdejobb och Drömmen inte går ihop. Åtminstone inte nu.

7 kommentarer:

  1. Verkställ Drömmen med stort D. Jag tror att det är vad du verkligen vill göra.

    Kyrkoherde tror jag passar ihop med stora drömmen men kanske inte med detsamma. Men du vet att jag och alla dina vänner stöder dig i vad du än åtar dig. Jag kan dock börja genom att ge dig namnet på en bra mäklare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ju både och. Drömmen och kyrkoherdeskapet. Men jag har insett att ordningen D först och K sen är kanske den bästa.

      Tack för din uppmuntran :)

      Radera
  2. Be inte om ursäkt!

    Utan att veta nåt om nåt så skulle jag svara såhär:

    Spara håret (om du orkar)!
    Drömmen D går före allt annat!
    Om du trivs ska du bo kvar, annars börjar du leta nytt! Tror jag ändå röstar för nytt. Livsförändringar har en benägenhet att kicka igång drömprojekt. :)

    (Okej, jag gör inga anspråk på att svara i egenskap av Gud, alltså, det var bara mina tankar.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svaren :) Du skulle gilla Drömmen D.

      Radera
  3. Valet är ditt. Att leva Drömmen är bra om det lyckas.

    Borgå stift behöver dock (desperat!) fler kvinnliga kyrkoherdar, så jag hoppas att du (åtminstone nångång) tar upp den kallelsen.

    Lycka till! Pax et Bonum!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kalle af!

      Jag har efter några års motstånd insett att jag nog skulle trivas ganska bra som kyrkoherd. Men Drömmen är viktigare och jag hinner ju än. Har typ lika länge kvar till pensionen som jag hittills har levt :)

      Radera
  4. Så här gjorde jag. Jag lade Drömmen på sidan ett tag men inte helt. Jag snusade på den hela tiden och gick vissa sidospår, medan jag satsade på barnen som vi alla vet bara är små en gång i livet. Nu är dom snudd på myndiga och jag är tacksam för åren vi växte tillsammans och för den fina kontakt vi utvecklade. Nu satsar jag på Drömmen och när dom flyttat ut och hittat vidare gör jag det också. Och dom vet om mina planer. Allt har sin tid.

    SvaraRadera