måndag 3 oktober 2011

Åbo

Snart har jag bott lika länge i Åbo som jag har bott i Kronoby och det skrämmer mig lite. Jag gillar Åbo men Kronoby är världens centrum.

När en Kronobybo möter en annan Kronobybo hälsar man ofta med frasen: "Nämen sidu Krombiboin!" (Lägg till mycket stolthet och kärlek i rösten.) Oberoende hur länge man bott på annan ort.

I våras mötte jag en turist på gatan i Åbo. Han undrade om jag är ortsbo. Efter viss tvekan svarade jag: "Ja, det är jag". Efter 15 år på orten måste jag fortfarande tänka efter. 

2 kommentarer:

  1. tänk va e siter i ede me krombi. jag o sara ljungersten va på na gemenskapstillfäll på torgari i somras, vi var båda inbjudi, hon som författare/talare och jag som sångersko. hon tala sig varm fö krombi och he stöd hon ha känd för sin väg ti he va on e idaa, för me känns e lika. he va rolit tii hör enna berätt o känn igen se, fast vi växt upp i två heilt olika schack. finns e naan som e åv heilt ana åsikt? s

    SvaraRadera